Niemand twijfelt aan de noodzaak van vernieuwend opdrachtgeverschap. Bouwkosten stijgen snel en er zijn te weinig vaklieden. Een breed palet aan initiatieven op allerlei plaatsen in Nederland. Van een challenge tot aan gezamenlijke inkoop. Drie methoden. Waarvoor te kiezen?
Doorbraak
Corporaties moeten starten met de vraag welk doel met vernieuwend opdrachtgeverschap te bereiken. Gaat het om een technologische doorbraak voor een specifiek vraagstuk? Ontzorging door de markt vanwege onvoldoende interne capaciteit? Garantie op betaalbare en beschikbare capaciteit? Of vooral lagere kosten met liefst hogere kwaliteit? Betrek alle geledingen bij die principiële vraag. Deel de doelstelling en zorg voor draagvlak. De praktijk leert dat veel blokkades op de loer liggen. Zoals de RvC die vraagt waarom aanbestedingsrichtlijnen niet gevolgd zijn. Of de directeur-bestuurder die autonomie weggeeft bij gezamenlijke inkoop met andere corporaties. De werkvloer die waardering voor de eigen deskundigheid mist bij contractering op basis van vraagspecificaties. En zeker niet te vergeten huidige leveranciers die afhaken.
Productinnovatie
Tijdens de kennisbijeenkomsten van Atriensis op 6 november in Amstelveen, 13 november 2018 in Zwolle en 15 november 2018 in Eindhoven komen diverse praktijkvoorbeelden van vernieuwend opdrachtgeverschap aan bod. Voor het programma en aanmelden.